Nuffnang Ads

Friday 28 March 2014

Konspirasi MH370 - Sentimen double standard dan diskriminasi

Actually aku dah nak stop citer pasal MH370  after aku dah buat satu entry berkenaan kes ni kat entry ni. Tapi, nampaknya aku dah terpaksa masuk part 2 sebab aku rasa macam dah tak tahan dah dok tengok banyak sangat sentimen  anti Malaysia kat internet, pastu ada yang berani pulak melabelkan kita sebagai terrorist, pengganas...dan yang paling tak boleh blah, nak menghina Islam..aduh..tension sungguh!.So, sebagai rakyat Malaysia of course la aku terasa kan? Sakit hati kot baca citer2 fitnah yang datang dari sumber yang memang tidak boleh dipercayai sangat ni hari hari...



CNN dan Fox News  contohnya, buat liputan yang sememangnya berbaur fitnah dan banyak memutar belitkan fakta sebenarnya. Ikut sedap diorang jer cakap pilot pesawat MH370 tu terrorist! Apa? Asal nama Islam jer terrorist? Orang Jahat? Macam lah mat salleh ni semua bagus sgt! Itu satu hal, dahlah buat tuduhan serkap jarang, pastu memburukkan orang Islam dan negara kita sesuka hati! Kengkadang aku terfikir, diorang ni sajer jer nak membesar2kan cerita. Of course, they wanted to keep selling the "Islamophobia" effect to the people of the world. Sebab apa? sebab nak menutup aib sendiri dan jugak sebab diorang tak tau nak buat citer apa dah. Kalau aku selalu tgk news mcm ni aku akan fikir terbalik, tak semua yang diceritakan berita dunia ni boleh pakai. Yela..diorang ni kalau nak dapat rating tinggi ada je idea2 kotor yang boleh direka..kan? Janji rating maintain. Kalau dah ikut macam principal Nicollo Machiavelli, matlamat menghalalkan cara macam ni la jadinya. Unfortunately, we are the black sheep this time.

Setau aku la..ramai yang tak suka dengan Malaysia ni, dengan kemakmurannya, dan agama serta bangsa berbilang kaum boleh hidup aman damai ,pendek kata ramai yang berdendam, contoh paling senang, krisis kegawatan ekonomi yang dimulakan oleh spekulator matawang yahudi, George Soros, sgt berdendam dengan Malaysia. Sebab apa, dia bengang pasal mantan perdana menteri kita yang bijak dan berani itu (You know who)(aisey, ayat skema beb), panggil dia "Penyangak matawang" . Berbulu kot mamat ni. So, bila terjadinya kes seperti ni, orang akan ambil kesempatan untuk menghentam kita.

Banyak lagi contoh yang berbaur sabotaj dan macam2 lagi unsur double standard serta diskriminasi kat negara kita berlaku, kalau kita observe memang akan nampak, tapi, masalahnya diorang tak boleh buat apa2 time tu sebab kerajaan kita banyak ambil langkah2 keselamatan contigency plan dan juga kaedah berbincang secara baik yang banyak membantu negara kita menangani masalah negara macam ni. Even negara jiran pun macam tu jugak. Nak lagi best, Malaysia banyak sumbangan di luar negara dan membantu macam2 negara pun kadang2 ada jugak kes kacang lupakan kulit. Siap bakar flag negara kita lagi..heh. Sangat tak matang dan ada  unsur2 tak sedar diri kat situ.

Dan yang terbaru, sentimen anti Malaysia. I say..what??? .. Kenapa kes pesawat terhempas korang nak anti semua orang Malaysia pulak? Dah satu hal pulak kedutaan Malaysia kat China kena kawal sebab banyak penunjuk perasaan. Even selebriti China, Zhang Zi Yi pun nak boikot Malaysia? Even Shila Hamzah yang sedang mencipta nama di China pun terkena tempiasnya. Apa kes? First of all, apa yang berlaku bukan sesuatu yang kita boleh kawal, dan sekarang ni pun Malaysia masih lagi mencari pesawat MH370 . Sometimes, when things doesn't really go with our way we tend to blame it on someone else. Same goes here. Kalau kita boleh terima keadaan itu seadanya, sabar dan redha, things such as sentimen anti Malaysia takkan wujud. And again I know, orang mungkin akan cakap kita yang tak kena ni, tak ada family members dalam flight MH370 ni boleh la cakap macam tu, but again kita semua berharap agar dipermudahkan pencarian dan jumpa semula pesawat ni. We all share the same prayers. Dan please la..dalam dunia ni, bukan flight MAS je yang terhempas tau. Ada jugak flight negara lain yang terhempas jugak. Tak nak komen dan outrage ke??


Sepatutnya dalam tempoh krisis macam ni, we should be more united rather than separated.Externally dan internally. Tapi, nampaknya bila keadaan dah macam  ni, masing2 tak boleh terima hakikat, mulalah sentimen diskriminasi dan double standard terjadi..apa la nak jadi.

p/s: pendapat hanya luahan peribadi penulis semata2. Sumber gambar..google.






No comments:

Post a Comment