Nuffnang Ads

Saturday 3 October 2015

Make up Forever Skin Equalizer Primer

Kulit aku jenis berminyak. Sebab tu kalau aku pakai make up sekali pun, ussually aku just pakai tipis2 jer. Kasi nampak muka cam ada seri sikit. Tu je la. Tapi, even aku make up simple je pun, time pagi memang nampak flawless apa sumer, by the time masuk tengah hari..haa...mula la muka dah naik minyak...

Sampai la aku tahu pasal benda ni...kalau kita kulit berminyak digalakkan la pakai primer. Dulu aku tak tau gak apa kebendanya primer ni, tapi..sebab dah rasa cam kulit berminyak ni agak annoying jugak, so, aku try la search primer apa yang sesuai..

Dan tada...finally aku beranikan diri cuba primer ni.. 



Makeup Forever Skin Equalizer Primer ..ada effect mattifying gitu. 

Dulu masa aku pakai Ronasutra powder mineral foundation, kalau tak pakai dengan mosturizer memang habis bercapuk kalau time nak touch up make up. Tapi lepas dah try primer ni, muka aku kurang berminyak. Takdela..by the time masuk tengah hari je..muka dah start bagi effect bersinar-sinar yang greasy gitu. Lepas apply primer ni..boleh kata tahan lama gak la muka aku maintain. Nak kata tak berminyak langsung tu..tak la, tapi boleh dikawal. Tak shiny sangat muka aku macam dulu.

Lagi satu, aku ni cepat berpeluh..kalau dah make up lawa2 pastu buat keje sikit mula la muka rasa cam berpeluh jer..tapi, lepas dah pakai primer ni, even muka berpeluh sekalipun, still make up aku ok. Tak cair kata ko...mih3.

Apa kelebihan  primer ni:

1- Didatangkan dalam tiub. So, sangat hygiene. 

2- Senang di applykan ke wajah. Pakai calit2 sikit je kat muka. Kalau first time pakai akan rasa macam kita apply gam kat muka, tapi..kalau dah lama pakai, ok jer.

3- Teksturnya agak creamy. Tapi bila apply kat muka rasa macam tak pakai apa2.

4- Even first time try, no break out at all. Aku paling takut kalau cuba brand baru muka break out habis. Tapi untuk yang ni..thumbs up!! 

5-Tidak mengandungi Dimenthicone. Sejenis bahan kimia yang sering digunakan dalam make up, Kalau muka tak sesuai dengan Dimenthicone ni, takut muka tak tahan dan akan ada break out. Nak tau ada break out ke tak..akan rasa gatal2 dan pedih2 sikit gitu. Be careful ya darlings out there. 

Keburukan:

1- Harga mahal giler. Setiub tu harga RM170. Beli kat Sephora. Tapi..rasanya, kalau berhemah sikit pakai..boleh tahan hampir setahun..ok la..


So, kepada korang yang still mencari2 primer yang sesuai, boleh la try cuba yang ni..

Anyway, kalau ada primer lain yang bagi effect meletups dan lebih purse friendly jugak..boleh la share2 kat sini. Ada tak?


Happy reading! 

P/S: Pendapat hanya berdasarkan pengalaman penulis sendiri, Sumber gambar Google.


No comments:

Post a Comment