Nuffnang Ads

Wednesday 19 June 2013

Game dulu-dulu..

Korang suka main game tak? Mesti ramai gamers kat Msia ni especially guys. Aku pun gamers gak, tapi amatur jer...dan hanya bermain satu jenis style games, iaitu..fighting games! Main pun hanya suka2, membazir waktu tapi sometimes terbabas gak main dari pagi smpi ke ptg..Selagi tak rosak, pecah komputer tu main je la lupa makan minum..solat apa sumer..buruk tul perangai. Tapi, tu dulu la, masa zaman aku muda mudi dulu...what a lifeless life..-_-
Ok..ni antara game-game classic dalam era 90-an yg mmg fav aku:

                                                                 1-Street Fighter



Sorry, pics a little bit blur, tapi im pretty sure korang mmg kenal dgn game classic ni. Ini adalah game first yg aku pernah main sejak abah aku beli komputer. Kira game ni dah di pre-installed dalam komputer tu la. Disbbkan aku ni jakun dan masih muda remaja time tuh (baru form 2), maka aku mmg addicted giler main game ni apalagi bila dah pandai kontrol dan buat power apa sumer. Siap bergaduh dgn abg dan adik aku lagi kalau kitaorg main versus. keh3.. Fav character aku adalah Chun-li. Tak pun, kalau boring, aku suka pakai Ryu atau Ken, sbb power diorg ni senang nk buat dan kontrol.

Street fighter ni ada byk versi, dan antara versi fav aku adalah, Street Fighter Zero dan Alpha. Street Fighter Zero sbb aku suka pakai Sakura, minah wannabe nk jadi mcm Ryu ni mmg best kalau pakai dia. Aku jarang kalah kalau aku select dia sbg character. One of the thing sbb pukulan dia yg agak heavy hit, dan nak power letup2 tu mmg best ar, pastu level power dia cpt naik. So, mmg best kalau nk time aku bad mood, aku main jer game ni. belasah dan hamburkan perasaan bad mood tersebut dlm game ni. Pergh. Terbaek!! :)

                                                                  2- Last Blade 1 & 2


Haa..game yg ni mungkin ramai yg tak tau kot atau kurang popular kat Msia ni. Aku main game ni pun sbb abg aku suka beli game SNK atau Neogeo. Game keluaran diorg ni kebanyakannya dari arcade, so game ni pun actually arcade version tp masuk PC version plak. Why i like this game? Simple. Emotionally attached. Game ni pun latar belakang dia mengambil tahun sekitar 1864 @ AD Bakumatsu. Time lepas Edo period. Maksudnya, org putih dah masuk Jepun dan bermulalah era  Meiji. Cheh..citer pasal sejarah plak. Game ni bila aku main mulala emotional tak tentu psl, sbb background music, intro, dan ending credits dia lagu sayu semacam jer. Sayu, tapi sedap. Ngee. Aku tak pernah boring dgn game ni sbb mmg best. Antara character kegemaran aku adalah Yuki, Morita dan Kaede.

Game ni ada dua siri, Last Blade 1 & 2, tp Last Blade 2 aku tak main sgt sbb susah dan aku tak brp phm key keyboard dia.SO, disbbkan kesusahan yg amat sgt maka aku main cheat. Ngeehehehe. Apalagi, tukar settings la wei..Select - Very easy!! . Kah3..Memang menang punya la. Aku main tipu ni pun sbb nk tau cerita character lepas dah menang tu jer. Character mmg sama tapi bila masuk Last Blade 2 entah kenapa dari segi control kureng sket. So, aku still prefer Last Blade 1. Kalau Last Blade 1, there's no enemy that i could not defeat, so long i have Yuki as my character. Heh.


3- King of Fighters Series



Dalam byk2 game yg aku pernah main, ni antara yg paling epik dan the most memorable games ever. Aku start main game ni dari version  96, 97,98,99,2000, 2003, Yg versi mcm utk PS2 apa sumer tu tak berpeluang nak main lagi psl x mampu nk beli PS2*cedey*. But, still alright. Fav version adalah 97 & 98. Kenapa aku pilih dua version ni jer? sbb bila trilogi Orochi tu dah habis, KOF ibarat hidup segan mati tak mau. Start KOF 99 dan citer psl klon Kyo Kusanagi tu ha, yg boring dan sampai hati diorg mengklonkan character lelaki kesayangan aku yg encem tu. * euww*. Masuk KOF 2000 hingga KOF2003, citer psl Ash lembik tu tak abis2. Apa yg kuat sgt tah mamat sotong tu pun aku tak tau! *duh*. Terror dan macho lagi Iori Yagami. Hahahahahha. Dan tahun yg seterusnya plot utk KOF ni dah makin merepek. The only thing yg aku still enjoy adalah gerakan dan stunts character akan byk mengalami perubahan year by year. Contoh mcm Kyo Kusanagi kesayangan aku, dari budak tak abis grad berusia 21 tahun (ni masa KOF 97) terus berubah jd hensem dan macho *blush*. Waa...gedik sungguh aku ni. Jgn mare haa.

Personally, game ni sgt dekat dgn aku sbb bila aku down atau stress dgn  PMR dan SPM, aku main game ni untuk release tension. My high school life is not as merrier as other teenagers. So, ada game ni la yg aku gunakan as a medium utk melepaskan apa yg terbuku di dada. Yela, mana leh nk belasah org sesuka ati kat real world kan? Dalam game pun jadi la. Lepas main terus ok balik. Apa lagi kalau aku menang bergaya bila dah belasah cukup2 si Orochi tu ha. Mmg rasa best jer..Heh.


4- Devil May Cry 3 &4



Yg ni plak..aku start main masa aku dah keje. Aku tak pernah main game versi fighting 3D sblm ni, tapi, kira SONY VAIO aku specs graphic card dia power gak ar sbb leh support main game ni dgn lancarnya. Tapi, mesti letak atas cooler pad, kalau tak Laptop aku conform panas giler.

Devil May Cry ni aku sesaja je beli CD dia, sbb nk try main bec according to review, byk yg ckp game ni best dan berbaloi main.   Dan, mmg tak tipu, best giler. Apalagi dgn perangai Dante yg mmg loyar buruk tapi maintain cool dan hensem. Oh ya, kebetulan time tuh byk kontroversi mengatakan yg game ni hina Islam. But to me, untuk mengetahui betapa benarnya dakwaan itu, so aku pun main la game ni. But well, its true. Ada certain part dlm game ni yg mmg korang boleh nmpk terang2 perkataan 'Allah" terpampang depan pintu. Mmg bodohlah org Jepun yg create game ni kan. Apa dia ingat bahasa Arab dalam Quran tu boleh buat tulisan zaman purba ke? Sengal!!But to me, Aku tak amik pot sgt benda2 mcm ni, sbb a game remains a game. And that's it. Full stop.

Despite the controversy, this game was something you couldn't resist. Kalau every mission ko dah clear, mmg aku happy sgt. Game ni agak susah gak utk aku. Ye la, slalu main game fighting 2D , ni 3D ..lari sana sini, lompat sana..lompat sini, terkejut lagi dgn makhluk2 dlm game ni, aii..nama pun aku ni gamers amatur, biasalah. Tapi, aku managed utk habiskan gak game ni biarpun amik masa yg lama utk dihabiskan. keh3.

Utk DMC 4, plak, ada hero baru, sebijik tak ubah muka ala2 Dante, tapi dia ni lagi muda. Namanya Nero. Dante pun ada gak, watak dia dlm versi ni ibarat mentor pun ada sbb asyik dok guide mamat Nero ni hah. Versi DMC 4 ni kalau bab power lagi best, sbb syok wo main pakai Nero ni, power dia kira dah byk upgrade dari DMC 3. Apalagi lepas aku dah upgrade dpt pedang Yamato (previously pedang ni milik abg Dante, Vergil, dlm DMC 3). Hehe...mmg aku tibai cukup2 la sumer setan dlm DMC 4 ni. Smoking....!!

Anyway, by the time i'm writing this entry, aku still lagi tak habiskan mission dlm DMC4. Tinggal mcm tu jer dek disbbkan kesibukan kerja dan personal life. Dah rupe mcm xde mood nk main. Tersadai mcm tu dlm laptop aku. Aku stop smpi mission 10. Tunang aku pun dah habis main benda ni. Dia yg tak pernah tau ada game DMC4 ni, dia yg habis main dulu. keh3. Ahhh..geram. Tapi xpe, aku main cheating lagi, mana boss mission yg kuat2, susah, sumer aku bagi tunang aku settlekan. Kih3. Teruk sungguh perangai. Heh.


p/s: gambar sumber dari google





No comments:

Post a Comment