Nuffnang Ads

Monday 17 June 2013

Review filem :Man of Steel



Sapa dah tgk filem ni? sila angkat tgn. Ya, aku salah seorg dari mereka. Hehehe

Hari Sabtu lepas aku berpeluang tonton citer ni berseorangan di TGV, KLCC. Memandangkan tunang aku busy dan dia tak berapa minat dgn hero yg pakai seluar dlm di luar, maka tunang aku memberi keizinan bagi aku tgk citer ni by myself..*cedey* Anyway, its ok because.....

"THE MOVIE IS DAMN AWESOME!!

Seriously, for those who have watch should know the excitement within and for those who are yet to watch, you should give it a chance though! Only then you know whether this superhero deserves chances to be the only hero who wears "spender" outside! Keh3. Just joking.

First of all, aku takde apa2 expection sgt dgn "Man of Steel" ni sbb dah berapa kali daa Hollywood nk remake citer nih (xde idea kot). Some of the previous remake was kinda a so-so to me. Tak berapa nk lekat sgt dlm kepala otak ni. Buat abeh duit byr tiket wyg yg mahal je adala. Previous remake yg aku  tgk adalah "Superman Returns". And even Brandon Rough tu was kinda cute but he doesnt stand out so much!So, by the time diorg nk remake alek Superman ni yg aku rasa entah versi yg keberapa, so, i dont really care except when i watch the trailer dan antara pengarah dia yg aku minat, Christopher Nolan, pengarah yg sama remake Batman to Dark Knight, i thought i should give it a chance.

And, yes. I dont regret. Mmg best giler. Even aku tak brp kenal mamat yg jadi Superman dlm citer ni, Henry Cavill (tanya en google), He potrays as Clark Kent @ Superman differently. In fact plot, serta jalan cerita dalam "Man of Steel" ni kinda fullfilling with me. Selalunya kalau aku keluar wayang mesti ada certain things yg aku rasa.."Ek ele..habis mcm tu je ke..entah apa2 la citer ni" , But this one, its like a complete package. Dalam tempoh 2 jam 30 minit tuh (Approximately), segalanya diterangkan secara ringkas tapi padat. Selalu remake org taknak amik tau sgt tempat asal Superman dan pasal parents dia, tapi dlm versi ni, ada diterangkan tentang planet Krypton dan apa sbb Superman dihantar ke bumi. Juga ada scene bagaimana parents Superman ni mati. Juga, masa Superman dah diambil sbg anak angkat, diceritakan jgk tentang kekeliruan identiti Superman tu sendiri cuba nk menyesuaikan diri hidup di bumi. Part ini pada aku sgt touching, sbb betapa mak bapak angkat dia sgt cuba untuk memahami anak angkat mereka walaupun tiada pertalian darah. Rasanya, maka bapak angkat dia jugak sgt mempengaruhi pilihan Superman ni dgn apa yg dia buat. Yup, there are times when strangers are like family but family are not. True enough.

Dan, baru aku tau..rupenya huruf "S' tu sbnrnya dlm bhs Krypton maksudnya "HOPE". Tapi, bak kata Louis Lane:

"Here...its just "S". "

And i totallly smitten by it. Heh.

Ok, the bad guys is some bunch of gangsta from Krypton as well, which is General Zod dan konco2nya. Diaorg ni ala2 reformist la. Sblm Planet Krypton hancur diorg dihukum dan dihantar ke "Black Hole" buat selama-lamanya. Tapi, bila planet Kryton musnah, diorg secara automatiknya bebas dari hukuman tersebut. Merayau2 nk bina balik Krypton. Diorg ni carik Superman sbb nak "Cordex". Cordex tu ibarat teras Krypton utk bina semula planet Krypton. So, memandangkan planet Krypton dah hancur, so diorg bercadang nk bukak "Krypton baru" kat Bumi plak. Ok, yg ni aku rasa tahun ni mmg byk movie kuar pasal city destruction. Please refer Transformer trilogi movie for your reference. Scene belasah membelasah plak, mmg best. Aku terasa macam main video game. Dah ala2 King of Fighters pun ada gak. Takpun RPG games. CGI mmg terbaik.Biasalah, Hollywood kaya dgn tech gadgets. Dan tak lupa juga, dakyah bahawa Amerika adalah polis dunia tak tinggal..yg ni, err..semantics! XD.

Overall, the story was very entertaining and satisfying. Rasanya pasni ada sequel kot. Sbb ending dia nmpk mcm boleh sambung sequel. Other actors and actress seriously level of acting diorang mmg memberikan feel yg amat sgt. Aku suka General Zod. Sbb apa tau, he is tenacious, ambitious and he will do anything for the sake of his own planet. Memang cara dia nmpk kejam, tapi dia tahu apa yg dia nak, dan sanggup buat apa saja demi cita2 tercapai. The motivation is good, but i guess cara dia nk menghalalkan cara tu yg salah. Maybe sbb tu la Superman tak sebulu dgn dia. Hiks.


P/S: gambar sumber google

No comments:

Post a Comment