Nuffnang Ads

Friday 7 June 2013

Salahkah wanita bersolek??

Seperti tajuk diatas..salah ke wanita bersolek?? kenapa wanita bersolek? utk apa? atas dasar apa solekan ni semua..cuba tgk akak kat bwh ni ha..




Lawa kan dia make up, senyum hingga ke telinga.Hehehehe..

Aku bab2 solekan, makeup apa semua ni xdelah pandai sgt..boleh la sket2. Tapi slalunya kalau aku pakai makeup pun sempoi jer. Memadai setakat foundation (Ronasutra),  lip balm dan lip gloss serta maskara dan light blusher. Makeup aku slalunya tak tebal, biasa jer. Kira boleh kata muka tu nmpk segar dan terurus itu je la. sbb aku kalau x makeup muka aku pucat. nampak mcm org tak cukup darah.KEKEKE.

Pada aku la..tak salah wanita nk bersolek. Asalkan jgn over sudah. Ni kalau makeup terlampau tebal kang menyampah plak org tgk. Nak make up boleh, asal bersederhana.Actually function make up ni sbnrnya nak menutup sbrg cela yg ada di wajah. Dan juga boleh mengubah penampilan seseorg. Biasa tgk tak make up grooming? Muka biasa pun jadi luar biasa. Yelah, dah putih lagi putih..yg hitam manis, jadi koko mocha..yg kuning langsat jadi buah langsat..dan, err..entahlah..setengah girls yg aku kenal mmg tak boleh hidup tanpa solekan..it's like second husband gitu. Kalau lelaki second wife dia either kereta atau PS3, mcm tu jgklah dgn pompuan. Even kalau tak make up bila kuar rumah tu rasa jatuh merudum je self esteem tuh. Rasa mcm ada yg tak kena. Kalau yg jenis mcm ni, parah la.

Tapi, solekan cuma kecantikan sementara. Same goes to me because i wear make up as well. Still, tak leh lawan rupa bentuk muka kita yg sbnr. Kalau wajah kita mmg dah lawa, tak yah makeup pun xpe, kalau muka mcm aku ni , yg tak berapa nk lawa, pakai make up sempoi2 sudeh.Ala ..nk tutup sket jerawat2 comey kat muke ni ha.. lagipun, keje aku byk deal dgn org. Of course kena nmpk presentable sket. Tapi yg tak boleh blah tu ada girls yg make up mengalahkan opera cina. Bila cuci je make up tuh, pergh..muka "lawa" giler. segala jerawat batu, panau, fungus, apa sumer nmpk. Ini yg jenis mmg suka make up tebal. Sbb, selagi dia tak bersihkan make up tu, kita tak tau rupa sbnr dia mcm mana.kan?kan?

Ada lelaki yg suka kalau isteri/tunang/gf diorg make up sempoi, natural ataupun tak pakai makeup langsung. Dan ada juga lelaki yg tak suka pompuan make up. But come on, be real guys, aku tau korang suka tgk pompuan lawa, kalau bini, awek korang cantik walaupun bermekap mesti korang bangga kan? Lelaki ni plak satu hal..konon nk maintain macho x suka pasangan bermekap, tapi bila pasangan dia tak bubuh satu tepek bedak pun kat muka..mulalah mengomel tak up to date la, bandingkan bini dgn janda kampung sebelah la..apa la..macam-macam wei. Tak phm betul aku. Kejap nk natural beauty, kejap nk kecantikan sintetik..entah hape hape..

Anyway..walau apa pun la, make up, make up jgk..jgn smpi nanti makeup makan diri tu sudah. Takut nanti muka tu rosak. Even aku yg pakai makeup tipis pun masa aku kena irritation kat muka doktor sarankan kalau boleh elakkan make up. Terlalu byk kosmetik, chemical kat muka tak elok utk kesihatan kulit. Mmg aku tau bukan semua perempuan termasuk aku tak boleh elak dari bersolek, atas kehendak kerja dan sbgnya, tapi, pandai make up, pandai2 la jaga muka tu. At least asas menjaga muka tu wajib tau. Membersih, menyegar, melembap. 3 steps ni wajib dititik beratkan. Jgn malas nk cuci muka lepas dah pakai make up. Nanti, sendiri jgk yg susah.

Nak solek tak salah, tapi, jgn obses dgn make up. Sekali sekala biarkan wajah bernafas sendiri tanpa mengenakan apa2 solekan. Kengkadang aku kuar je umah tak pakai makeup. Takde sapa nak kaco. Fuh..lega. ;)

p/s: gambar dari google.







No comments:

Post a Comment