Nuffnang Ads

Monday 23 December 2013

Tips supaya pakej perkahwinan anda tidak sucks!!

Hai..hai..what's up? busy keje? tito? tgh termenung pening memikirkan atau mencari pakej perkahwinan yg sesuai buat kalian? Mentang2 skrg ni hujung tahun musim org kahwin, nak tulis pasal bab2 kawin jer aku ni..hehehe..



Ok lah, aku maybe tak berpengalaman sgt dlm bab2 kawin ni, tapi experience menguruskan sendiri majlis kawin aku membuatkan aku sedar kengkadang ada benda yg patut diberi perhatian, especially dlm bab2 mencari pakej perkahwinan yg sesuai dan citarasa dan budget yg dilaburkan utk mereka. Seperti yg berlaku dlm majlis kahwin aku awal bulan ni. Mmmg dugaan yg tidak dijangka sungguh! Dan aku sgt..sgt..sgt..tidak berpuas hati dgn servis yg diberikan sbb pakej diorg boleh dikatakan agak mahal tapi servis macam lahanat!!. Sorry for the bad use of wordings but no words can describe as of what I had experience recently during my wedding.

And, since this is my blog, this is my personal view, niat aku tulis dlm entry ni bukan bermaksud utk memburukkan mana2 pihak, cuma aku harap apa yg berlaku pada majlis aku tidak akan berlaku pada org lain. Errr..mungkin ada kot. Anyway, aku mmg cukup tidak puas hati dan marah sgt dgn pakej perkahwinan yg aku assume akan memberikan khidmat yg baik, but unfortunately, dissapointing sgt!!

Pakej yg aku nk ckp ni adalah pakej kahwin belah aku sendiri, Abby Astana Pengantin, yg dulunya OK skrg KO!. Family aku pernah pakai khidmat diorg ni masa abg aku kawin dulu, masa tu diorg mmg ok, makanan sedap, presentation ok, boleh kata sumernya puas ati la. Tapi, apakan daya, mungkin bukan rezeki aku kot dgn diorg ni, majlis aku berjalan dgn lancar tapi cacat celanya sgtla byk.

Bukan nk kata apa la, tapi, kalau org kalau byr mahal. harap servisnya pun level dia mestila berbaloi dgn apa yg dibyr ye tak? Ini..bayar dah dekat RM11000, tapi, buat macam cikai jer wat per? Menyusahkan aku dan keluarga aku lagi adalah! Di bawah ni aku senaraikan apa yg membuatkan aku cukup geram dgn diorg ni:

1- Majis hari Ahad tapi khemah baru nk start pasang dah dekat nk maghrib! Janji dgn ayah aku nk pasang lepas Asar, tunggu punya tunggu haram sekor pun tak muncul lagi nk pasang khemah kat umah aku! Sampai ayah aku plak nk kena pegi kedai diorg ni jumpa dgn boss diorg baru nk buat? Mcm haram! Aku marah sbb ramai org tanya majlis ni jadi ke tidak sbb takde khemah pun kat rumah kitaorg! Siap org ckp salah rumah kot! Lepas tu pasang khemah macam org nk bergaduh plak! Korang yg dtg lmbt so apa2 hal tanggung sendiri la!

2- Makanan dah out - Tak sedap. Yg ni aku maleh amik pot, sbb makanan pengantin pun dah out. Sejuk, rasa macam makanan semalam yg dipanas balik. Aku suap dua tiga sudu, pastu dah. Fail! Out!

3-Staff butik yg cukup menyampah dan takde inisiatif sendiri utk update customer!Selagi aku tak call, msg, jgn harap diorg nk call aku ke..apa ke.. sampai make up pun aku kena arrange sendiri? aku dah cukup busy takkanlah itu pun aku kena arrange jugak!

4- Masa time nk bersanding yg paling aku rasa diorg ni mmg cukup biadap dlm majlis aku, bila aku dpt call dari suami aku ckp baju pengantin dia problem teruk. Seluar pjg sblh 2 inci! Pastu kotor dan besar! Tak sama langsung macam sblm kitaorg dtg fitting hari tu! Apa guna aku dgn suami aku dulu dtg dari jauh semata2 nk pegi fitting tp bila time majlis kahwin tu sendiri, pakaian serupa mcm org tak pegi fitting jer! Time fitting janji nk adjust measurement utk suami aku , siap amik measurement dia skali last2  baju kawin tak kena langsung! Dahlah kotor,bagi baju besar pastu bagi mcm nk taknak jer! Aku mmg high blood pressure time tuh tp nasib baik bff aku dgn mak andam tolong coolkan! Kesian kat suami aku tu ha, terpaksa dia staplekan seluar tu supaya jgn nmpk obvious sgt! parents dia, sedara mara dia sumer tanya. Aku bukan org yg jenis peduli apa org nk kata tp utk wedding aku sendiri mmg sakit hati sgt!I still got a reputation to take care! Dahlah tu, call balik pekerja butik tuh dia suruh dtg butik balik amik baju lain! Helo, pikirla skit! mana la sempat laki aku nk pegi butik nak tukar baju lain apa sumer?:? serius sgt sambil lewa dan lgsg tak mintak maaf kat kitaorg pun! Again! sgt biadap! Dan sungguh tak professional!

5-Time nak sanding, kerusi pelamin, kotor! aku pandang suami aku dia pun pandang aku, kitaorg terpaksa control perasaan nak "amuk" time tuh. Sabar..cool! Tak berselera lgsg aku nk duduk kat kerusi dia tuh. Kotor! sbb tu makan pun tak lalu.Nampak sgt diorg tak jaga peralatan majlis.

6- Last but not least, masa nk hntr alek pakaian butik tak senonoh ni, aku tak dpt nkjumpa dgn org yg bertanggungjwb uruskan majlis kawin aku hari tu. Ikutkan ati nk jer aku bhskan diorg time tu tp nk wat camner..sumer hilang masa aku dtg! aku hntr msg kat owner dia dan bgtau segala ketidak puasan hati aku and guess what? smpi skrg tak bls lgsg msg aku! ckp mintak maaf pun tidak! What an asshole!At least say something to us if you value ur customer dude!! I aint pay you for nothing! In fact I bet diorg pun tak peduli kalau kitaorg nk wat majlis tp xde duit! Right?

So, itu antara unexpected things yg berlaku dlm majlis aku tempoh hari. Seriously, it sucks! Aku nk ckp ini jela..org Melayu kalau nk berniaga..buat cara nk berniaga.Jgn disbbkan butik dah ramai org kenal, ada nama, pastu tamak duit sumer majlis ko nk buat dan lepas tu aniaya majlis org lain. Berkat ke duit yg korg dpt tu? Fikir la sket. Jgn tau nk untung jer! Jgn nk tarik muka, layan customer mcm nk tak nak..PR pun teruk..apa? diorg ingat aku byr pakai daun ke nk guna khidmat diorg tuh? Abah aku siap byr full payment sblm majlis lagi ok!! Apa guna husband aku bagi duit hantaran semata2 hangus kat diorg jer! Waste of money!

Moral of the story..sila2 lah pantau pakej perkahwinan yg korg nk amik andai korg berhajat nk kawin. Sbb, bila kita nk kawin ni..kalau x grand mcm Rozita Che wan & Zain Saidin  punya wedding pun takpe..janji majlis itu sempoi, meriah, sweet dan pakej perkahwinan yg diambil tu boleh memuaskan hati kita..berbaloi dgn apa yg dibyr...jgn indah khabar dari yg telah dijanjikan. Please do some research before you assigned one of the wedding package to be in charge for your wedding. Macam aku, aku amik butik ni sbb sblm ni mmg diorg pernah buat utk kitaorg dan hasilnya ok that's why I was expecting the same result for my wedding! And unfortunately its not!

Even majlis belah aku byk dugaan, syukur segalanya lancar walaupun time tu aku dan husband mmg tgh kontrol dan cuba tersenyum sbyk mungkin masa time majlis! Dlm hati tu, Allah je yg tau..nasib baik time majlis masa bertandang dh cover balik apa yg kurang masa majlis belah aku. Alhamdulilah.




P/S: Gambar as ussual, pinjam dari Google.






No comments:

Post a Comment