Nuffnang Ads

Wednesday 29 April 2015

Penjagaan wajah yang simple!!

Hmm..bercakap pasal penjagaan wajah ni, aku tak la pandai sangat bab2 ni. (ex tomboy). Dulu, masa aku masih lagi "tomboy" Aku tak peduli sangat bab2 jaga muka sangat ni hoh. Tu pasal la time sekolah muka aku gelap, berminyak dan macam2 masalah muka lagi la.

Saja nak letak gambar kahwin ^__^


Tapi..bila aku makin kenal diri sendiri dan slow2 nak berubah  nak jadi gegirl..hah..time ni la baru menggelabah nak jaga muka balik. Padan ler muka aku. -_-

So, first of all, bila dah nak start balikr utin penjagaan wajah yang betul ni, boleh kata susah la jugak. Dahlah aku ni banyak rakan berlainan "kelamin" , so..diorang ni pulak jenis yang ganas2. Kononnya abang sado la kan (sado sangat la kan), mana la reti nak cakap bab2 penjagaan wajah ni hah.

Siap boleh sound aku;

"Ko kan pompuan jadian..buat per nak jaga muka sangat!" 

Dalam hati aku..

"Ei..mamat ni. Mulut ko boleh tahan busuk gak kan!".

Sabar je lah. Nak wat camner. Adui.

So, berbalik kepada usaha aku nak jadi gegirl balik (XD) , aku kena banyak buat research, tanya orang dan bergantung pada pengalaman sendiri la. Try & error. Kalau ok, aku teruskan , kalau tak , then tak yah pakai dah.

Kondisi kulit: 20 tahun dahulu

Kulit aku jenis berminyak. Tu jer. Syukur Alhamdulilah, minyak macam mana sekalipun muka aku ni, aku takde masalah jerawat. Tang minyak especially kat kawasan zone T, yang agak ketara. Tapi..minyak muka mana boleh buat goreng ikan kan, so, masa mula2 aku nak cari produk tu agak payah sikit. Ye la, dulu mana ada duit sangat nak beli barang2 macam ni. 

Aku start dengan regim pencuci muka dulu. Dulu, aku pakai Biore. Pakai yang ni pun sebab produk ni paling murah dan sesuai dengan aku. Kebetulan jugak, kulit muka yang tak pernah berjaga ni boleh masuk pulak dengan produk ni. So, aku pun tahan la pakai selama beberapa tahun.


Tu..zaman kira-kira 20 tahun yang dulu. Lama tak. Along the way, pejam celik,,pejam celik, banyak jugak produk yang aku dah try dan pakai . Ada yang ok, ada yang effect lambat dan ada yang buat irritation kat kulit muka aku.

Antara brand yang aku pernah try...Hazeline Snow, Simple, Syahirah, Ponds dan Safi. Dalam 4 jenis brand yang aku pakai,hanya brand Syahirah & Ponds jer yang bertahan lama aku pakai hingga tahun 2010. 

Hazeline Snow..ok tapi effect dia slow ataupun takde langsung.

Simple..brand yang kononya dari nature tapi bila aku pakai breakout habis.

Safi...Pakai gitu2 jer pastu dah tak pakai dah. Sebab pakai lagi berminyak kulit aku ni rasanya.


Tahun 2015:

Sekarang dah kawin, umur pun dah mencecah awal 30-an, boleh kata Alhamdulilah lah dalam bab2 penjagaan diri ni. Dah makin pandai buat choice yang tidak memudaratkan diri dan wajah.

Now, aku cuma setia dengan satu brand jer. Cosmoderm Tea Tree Series. Brand ni yang kiranya the winner la among them all. Hinggalah ke emtry ni tulis, aku still lagi setia dengan brand Cosmoderm ni. Masuk sangat dengan kulit muka aku.

Aku pakai dia punya full range set merangkumi Pencuci Muka, Toner dan Mosturizer. At least, these 3 basics you cannot skip untuk memaintainkan kecantikan kulit anda (Chewah!). Although kadang2 aku ni pemalas jugak nak jaga muka ni tapi bila memikirkan kalau tak jaga jenuh jerawat penuh kat muka ni, takut jugak. Nanti husband aku pun taknak kiss pipi lagi. XD 

Seminggu sekali, aku akan scrub guna  Magic Exfoliating Gel brand Cosmoderm jugak. In fact, husband aku pun suka dengan scrub ni sebab ianya lembut pada kulit dan memang tarik habis segala daki, sel kulit mati  yang ada kat muka ni. Sebab, aku suka buat facial kat muka dia. Hehhehe 

And now, aku nak up sikit penjagaan wajah aku dengan cari/cuba produk lain untuk anti- aging pulak. Sekarang tengah mencari lagi..tapi ada a few products yang I am very curious to try out, macam Hada Labo Super Hyaluranic Acid lotion and Ronasutra Skin Care set. Papepun, kena cari betul2 sebab kalau ada breakout, memang tension nak kena rawat balik. Macam sebelum kawin tempoh hari, time nak kawin la aku kena jerawat batu la...irritation la..apa la..lepas kawin elok la pulak kulit aku ni. Haii...tak faham..tak faham...

Till again peeps! Wish me good luck in searching :)







No comments:

Post a Comment