Nuffnang Ads

Sunday 30 November 2014

Kaya salah...miskin lagilah susah..

Actually aku takde mood sangat nak tulis blog kebelakangan ni. Entah kenapa I really dont know you see. Kesibukan kerja dan banyak perkara memerlukan pertolongan aku dari family membuatkan aku agak busy sikit for the past few days. Biasalah...aku bukannya orang senang you see.



Pernah tak dengar dengar istilah kaya salah..kalau miskin lagilah susah? Hidup dalam zaman sumernya materialistik ni akan mewujudkan istilah satu masa nanti kekayaan adalah satu keperluan dan bukan lagi hak milik eksklusif seseorang individu tu. Sekarang ni pun dah banyak jutawan senyap yang kita tak nampak tapi kumpul kekayaan dengan side income. See, mentaliti sekarang, kalau ko takde duit, takyah nak cakap banyak la. Jangan salah faham pulak bila aku cakap macam ni, nak kaya tak salah . Itu hak masing2.

Pernah sebelum aku kahwin, aku saja2 tanya kat a few vendor masa event majlis perkahwinan apa sumer, selagi kita tak confirm amik package dengan diorang dan tak bayar deposit, serious dia takkan layan kita. Tapi aku ni pulak tak suka kalau orang paksa2 aku macam tu. So, it's a big NO to me la. That's why I end up not using their service.

Hakikatnya, duit tu penting. Sekarang ni, dahlah sumernya naik, minyak pun lepas ni dah takde subsidi. Harga rumah pulak makin melambung. Kalau ada perumahan yang bagi 5% ke 7% diskaun untuk Bumiputra ke apa ke tak yah percaya la "cha ya nun alif" tu. Lagi kena game adalah. Diskaun tu akan membuatkan korang bayar lebih dari apa yang sepatutnya. Sebab  Gaji  vs cara hidup kat Malaysia ni serius tak relevan pada aku. Kekayaan, bergantung macam mana orang tu nak define la. Macam aku, even kalau aku tak kaya sekalipun, cukup la asal aku cukup makan pakai dan boleh tolong family mana yang patut di saat aku perlukan duit. Ye la..sapa taknak jadi kaya kan? Bergantung pada rezeki dan usaha masing2. Yang lain biar Allah tentukan. 

Yang menjadi masalah bila kita kaya orang amik kesempatan kat kita. Aku tak cakap semua orang yang kaya tu teruk. Hanya segelintir je yang ada attitude macam tu. Contoh, ada seorang sedara kita ni hidup senang, kaya la jugak. Everytime bila sedara mara dia ada masalah kewangan, dia bantu. Tapi takkan setiap kali pun nak mintak orang lain bantu kita kan? Tak malu ke? Bila mintak nak bayar balik, liat. 

Bila kita miskin pulak lain ceritanya. Sometimes, ada orang tu "miskin" biarpun dia mampu beli kereta, sewa rumah, bayar bil utilities apa sumer, tapi takde duit simpanan. Itu miskin zaman sekarang dengan pura2 kaya. Biar papa asal bergaya ha tu la dia. Duit gaji cukup2  untuk bayar bil dan ....HUTANG. Hutang kereta dan rumah tak termasuk sebab itu adalah hutang "wajib" zaman sekarang ni. Yang aku maksudkan hutang loan2 personal dan kredit kad. Actually kalau pandai manage duit, hutang ni takkan jadi masalah pun, Bergantung macam mana korang nak roll duit gaji korang jer.

Nak kaya susah..tapi nak miskin aka biar papa asal bergaya cara moden, memang senang. Macam nak carik duit susah..tapi bila nak habiskan, memang senang. Senang cerita, kalau kita kerja teruk2, kita faham nak cari duit tu susah, kita akan lebih menghargai nilai duit yang kita ada tu. Tapi, kalau kita jenis yang memang tak fikir sangat akan masa depan, tau nak enjoy je sekarang  memang kita paling senang nak jadi "Miskin".


Chow.


p/s: pendapat hanyalah luahan penulis semata2. Based on true experience. Sumber gambar google.








No comments:

Post a Comment