Nuffnang Ads

Wednesday 30 October 2013

Review Produk: Ronasutra Mineral Oil based make up series

Hai..hai..korang suka make up tak? Aku suka..kalau dh namanya pompuan, normal la tu suka bab2 bermekap nih..tapi aku bukan makeup junkie ok..kalau kulit aku mulus ala2 Song Hae Gyo...takpun cam Lisa Surihoney tu...xpela..ni muka pucat pastu ada jenjawat tomey2 sket2 kat muka ni, wajiblah dok makeup sket , bagi naik seri..ok, dah tak yah nk ckp byk..ni entry review produk makeup bukan psl masalah kulit puan..Heh.

Seperti kenyataan di atas (aduh..ayat ..skema sungguh), muka aku ni tak la bermasalah teruk sgt..tapi jenis skin yg sensitif, berminyak dan senang jenjawat nk bermaharajalela,  maka aku nyer rutin penjagaan wajah kenalah extra sket.. That's why kalau nk pilih make up pun, aku pikir 50 X sblm beli sesuatu produk. Cari..punya cari..jumpalah aku dgn benda ni ha;..:p


Bak kata Puan Vanida Imran, "Problem skin?? No problem!". Hmm..aku setuju jgk la ckp dia tu. Sbb, produk Ronasutra ni je la yg ada dlm beg makeup kecik aku. Dari base makeup, loose powder foundation, blusher, Kabuki brush..sumer brand ni je ha.. Entah, maybe sbb produk ronasutra ni masuk dan sesuai dgn kulit aku. Pakai rasa best jer muka..Hihihihi..nampak natural jer... Heh.

Ok..ini antara produk fav dari Ronasutra yg aku heart sgt..


1-Ronasutra Mineral Base & Concealer:

Lepas apply toner & mosturizer, baru aku letak makeup base ni. Reason, senang jer, kalau nk try pakai tanpa mosturizer boleh , tapi dia nyer blend in tu tak cantik la. Serious, sbb aku pernah try pakai tanpa mosturizer. Rasa cam bertapuk jer benda ni. Sbb make up based ni jenis powder, that's why mmg kena pakai dgn mosturizer, baru kena dgn warna kulit and it blends well with your skin. Once dah letak mosturizer, muka aku nmpk fresh, dan ada flawless dia. Aku selalunya letak make up based ni tipis jer. Tapi, efek dia mmg tip top. Tak caya, cuba try dulu. Aku pakai Base 01.

Ok, off topic jap, masa time aku kena irritation kat muka, aku pakai Cosmoderm punya Sunscreen, tapi, maybe sbb muka aku ni jenis berminyak, so makeup tak tahan lama sgt. Dan asyik kena touchup. Satu perkara yg paling aku menyampah. That's why aku tukar ke Ronasutra Make up based ni. Ni pun sbb aku terus gi kaunter dia kat Shah Alam tu ha. Promoter dia yg baik hati ajar aku nk makeup mcm mana. Hihihihi.



2- Ronasutra Minera Foundation & Powder:

Lepas tepek make up based, aku dok touch up pakai benda alah ni plak. It's like a completion. tak yah letak banyak2 kang putih sgt tak natural la. Just tutup sket2 makeup based tadi. Ni cara aku la. Aku pakai No 1 punya, Cream Peach. Even sblm aku pakai makeup based brand Ronasutra ni gak, aku mmg pakai foundation powder ni jer. Tapi, mmg lain kalau pakai skali dgn make up based dia. Nampak lagi natural dan aku mmg suka skin color aku blend dgn powder ni.  Selalu aku pakai benda ni dgn foundation jenis lain. Heh.


3- Ronasutra Mineral Cheek Color:

Lepas dah habis pakai make up based ngn foundation powder tuh, aku letak blusher ni plak.Ronasutra Mineral Cheek Color. Aku pakai base yg nama dia Cool Pink. Dulu aku ada beli yg Warm Pink nyer, tp warna dia merah giler, tak sesuai dgn tona kulit aku. So, masa nk beli alek, promoter tu ckp tona kulit aku sesuai pakai yg Cool pink punya. Nampak lembut je color dia, even colleague aku pun ckp warna blusher ni cantik.

Hah..lagi satu, Mineral blusher ni 2 in 1 tau. Promoter tu ajar kita leh jadikan blusher ni jadi  lipstick. Pergh, mmg ekonomi. Hihihihi..Caranya, dap2kan blusher ni dulu kat bibir, pastu sapu dgn lip gloss. Cantik warna dia. Tapi, aku jarang buat sbb aku lebih suka warna pinkish natural lip ice sheer color. Hehehe.

4- Ronasutra Mineral Eye Shadow:



Kalau rajin aku letak la benda alah ni. Ala, main campur2 je benda ni. Selalu eye shadow bukan fav aku sgt kalau nk makeup. Sbb biji mata aku dahlah kecik, tak nmpk pun kalau letak eye shadow. Tapi, for those who like it, up to you guys la ek.

5- Ronasutra Sensitive Kabuki Brush:



Nak apply makeup Ronasutra ni, wajib dan digalakkan sgt beli Kabuki brush dia. Tapi, aku cuma pakai masa nk apply blusher jer. Tang nk letak makeup base ngn foundation powder tu aku prefer pakai span. Sbb pada aku la, pakai span lagi tahan lama dari pakai kabuki brush ni. Kabuki brush ni berus dia mmg lembut, Tak rasa gatal bila pakai kat muka.

So, dah gebang pasal produk2 Ronasutra ni, meh akak citer harga dia lak:

1-Ronasutra Make Up based - RM45
2-Ronasutra Foundation Powder - RM48
3-Ronasutra Mineral Cheek Color - RM38
4-Ronasutra Kabuki Brush - RM38
5-Ronasutra Eye Shadow - RM38

Kalau beli satu set, boleh thn gak mahal harga dia, tapi, benda ni boleh pakai lama, dan the best part is, sbb ianya mineral based maka takde tarikh luput. So, pakai la smpai bila2 pun. Benda mahal, kualiti ok takpe, takdelah rasa membazir je beli make up set ni kan.

Korang boleh beli online untuk produk Ronasutra ni. Try Google k. hehehe. Aku maleh nak link website dia. hihihihi. Tapi, Aku advice beli kat kaunter dia lagi senang, selain korang leh tau camner nak pakai produk ni dgn betul, promoter diorg yg comey2 tu gak leh syorkan kat korang produk mana yg sesuai dgn tone warna kulit korang. Siap diaorg makeup free lagi nk kasi try tgk ok ke tak. Ok ape..

Satu lagi, ada jgk yg merungut since makeup ni powder based, agak leceh gak nk handle benda ni. yelah, sbb asyik tertumpah pastu nanti ada kesan kat baju la apa la.. Senang jer, kalau dah tau benda ni powder based, pepandai la handle, aku kalau pakai masa memula mmg sengal sket byk yg tumpah, tapi dah tau camner nk handle penutup dia tu tak susah dah. Nak cepat bukak penutup tu elok2, gerenti tak tumpah sgt. Dah nama pun powder based mmg la comot sket. Susah apa, lapik je ngn tisu. Settle.

Dah..aku nk gi wat keje alek..Chow.

P/S: Sumber gambar rembat en.google.



No comments:

Post a Comment