Nuffnang Ads

Sunday 20 October 2013

Sentimen Double Standard

Hai..hai..lama gak aku tak update blog merapu aku ni hah..busy keje dan persiapan untuk wedding ..mmg x cukup masa la kiranya. Anyway..since aku ada masa senggang sket ni so aku terpikir nk buat entry spt tajuk di atas..
Baru2 ni aku berpeluang pergi kr satu event "jom kahwin" kat SACC Mall, Shah Alam. Even almost sumer preparation untuk wedding aku kebanyakannya dh siap aku saja je nk menjengah kot2 mana tau ada deal2 yg best kat sama. Well, guess what..sgt mengecewakan aku dn tunang aku gak la. Mostly byk vendor yg buat booth kat situ lebih kpd gaya, mutu dn duit! Ada duit sumer jln. Seriously, susah nk carik booth yg everybody can afford. Kesimpulan aku masa pegi event tu adalah..not everybody can afford! I mean kalau mmg yg berduit tu xpe lagi la..tp maybe ada jgk pasangan yg financially restricted tak byk choice utk diorg. Sbb tu org ckp kalau nk kawin mmg byk pakai duit, sbb ada butik2 yg hnya mementingkn duit semata2. Dahlah tu..kebetulan plak aku dgn tunang aku baru lepas cat bilik tidur, so mmg kitaorg pakai sempoi je la..dgn jeans yg ada tompok2 cat..hahahaha..mmg tak nmpk mcm bakal pengantin pun..kah2..

Tapi, ada hikmah di sebalik semua tu..at least mmg boleh nmpk hati budi manusia ni mcm mana kalau kita ni selekeh, tak berduit, tak nmpk mcm org kaya2...mmg boleh kira la brp byk promoter kat event tu yg tegur kitaorg. Nak lg best, kitaorg lalu dkt dgn promoter pun diorg tak layan..buat2 tak nmpk. Ni adalah kali keempat aku dtg untuk event jom kahwin ni dan yg ni adalah yg paling sucks! Sblm ni kalau aku dtg dgn tunang aku mmg lain layanan dia. Almaklumlah, pakai pun senonoh sket dn promoter dlm event tu tak menyempat nk bg pamplet, explanation kat kitaorg..siap tarik suruh duduk..tgk2 dulu...what a show! Heh.

Seriously speaking, that show was just to take away your money!. Mmg kalau buat bisnes keuntungan adalah yg paling utama,tapi, aku harap sgt dlm bisnes tu, at least etika melayani pelanggan yg dtg ke booth korang tu adalah always your potential client. Jgn judge org dari luaran, pandang atas bwh, lirikan mata yg angkuh dn sombong, pandang org sblh mata, explanation nk xnak..baik tak yah buat bisnes macam tu. Tak pun, ko letak je notis kat booth ko..." no money no talk". Settle. Aku pun tak yah buang masa dtg booth mcm tu.

Actually, ni bukan pertama kali aku dilayan ala double standard mcm ni. Dah byk kali. Sbb tu aku dh boleh expect semua ni. Sbb mmg kita sentiasa judge org lain berdasarkan luaran semata2. Well, cant blame them as well. Aku pun kengkadang judge org jgk..tp tgk situasi.

Double standard ni kat mana2 pun boleh jadi..so kalau korang terasa mcm di double standardkan atau pernah mengalami situasi mcm ni..take it easy jer. Sbb diorg pun tak lah bgs mana...tak bijak mana pun,..diorg tak lyn ko, itu diorg punya loss la...No big deal.

p/s: ini hanyalah pendapat peribadi penulis semata2.


No comments:

Post a Comment