Nuffnang Ads

Sunday 21 September 2014

Social party is not my thing!!

Bila kita dah selalu buat keje dan banyak menghabiskan masa sendiri kat ofis, completely orang akan cop kita lone ranger. Tak pun kera sumbang. Tak reti bergaul. Well, aku takkan backing diri aku sendiri. Yes, I admit aku memang suka buat hal sendiri. Selagi orang tak kacau aku, rest assured that I wont make a hell of your life as well. Itu aku. Tapi aku bukan kera sumbang. Aku still lagi boleh bersosial dan borak2 casual dengan rakan sekerja yang biasa aku bekerjasama mahupun sekali sekala buat kerja dengan diorang.Aku pendiam, yes, tapi bila orang tu dah biasa dengan aku, aku akan pok pek..pok.pek...sampai diorang pun tak leh tahan. Ahaks. 



Betul la apa orang cakap. Kita cuma akan jadi diri sendiri bila kita selesa dengan orang itu. Satu2nya orang yang paling mengenali aku adalah husband aku sendiri. Dia yang tau kebaikan, keburukan dan kenal aku macam mana. Kalau orang tu tak rapat mahupun kenal aku gitu2 jer..dia akan senang salah paham dengan aku. Although i mean no harm. Haish...

Baru2 ni aku berpeluang menghadiri majlis di company aku yang diadakan di satu resort terkenal ni. Siap ada theme lagi. Everyone is so happy, wearing dresses and shirts which follows the theme. Including myself. Along the occasion, lots of mouth watering, good foods were served during the evening. Kata hotel 5 bintang kan...makanan kenalah sedap2 ye dak. 

And, as ussual bila kita attend party macam ni..definitely memang kena mingle around kan? So everyone is mingling around termasuk aku. Tapi, aku tak la mingle sangat pun, sekadar tegur2 untuk berbasa basi jer. Tu jer.  



Seriously parti atau keramaian begini memang kelemahan aku yg sangat ketara. Especially when we are trying so hard to fit in. Memang takkan boleh menyesuaikan diri. Apa yang aku perhatikan, this is not only happening to me, but there was many more are having the same fate or could be feeling the same way as I do. Majority colleague only mingle around upon their team. Tapi,, tak begitu nak bercampur dengan team lain. Same goes to me. Everyone is so like pretending to be someone else. It's like although we are working in the same company, we don't share the same feelings. As for me, sebab aku ni back end people yang handle pasal gaji, no one really wants to get to know me. Sebab aku tau, I've been strict enough to them for all payroll matters. So, they are sort of to have this kind of impression that I am not cooperating well with them. These people does not have any idea on how much I've been helping them. Still, they look at me as a bad cop. IF this is the cost that I have to bear for just being myself and not trying to fit in, so be it. Like I care. *rolls eye*

Nak buat macam mana? Ofis aku ni memang company yang kecik je pun..baru nak naik tapi terlampau elit sangat. Masing2 dengan ego masing2. Bukan semua tapi aku boleh kata majoriti la.. Orang atasan belum tentu kenal dengan orang bawah dia macam mana. Satu perkara yg aku perhati sejak aku bekerja dalam syarikat ni adalah, they can praise you soooo much..but one fine day..they can fired you any time. Katakan korang cuba mencabar, mahupun demand melampau sangat  dan diorang nampak kau dah macam pain in the ass, then get ready to loose your job. Whatever contribution that you have done in the past, it does'nt matter anymore. None of it matters.

Oh yes, berbalik kepada majlis tu pulak, every year is the same thing, Same entertainer, same situation, same uneasy feelings. The only things that changed is the people. Masa majlis ni..boleh nampak la perangai masing2 macam mana. Yang jelak, bising, gedik dan kaki clubbing sumer kita boleh nampak. Dan yang lebih sedih, aku sendiri tengok orang Melayu kita macam mana. Sangat suka bersuka ria. Pastu bab dressing toksah cerita la. Belum masuk time menari lagi. Kalau siapa yg single nak cari bini atau laki, maybe bukan dari majlis2 macam ni kot.  Nak bersuka ria tu boleh..but if you did it with some integrity,..I can still respect them. Pastu..botol arak pulak dihidangkan kat setiap meja untuk toast!. Aku ni..dah bermacam jenis arak aku tengok. Dari jenis berwarna warni..berapi..etc..benda ni normal bila kita kerja kat company negara luar. Dah takde peliknya pun. 

Dan tak lupa jugak, banyak yang jadi clown semata2 nak bodek boss. Bila time bonus, walaupun orang2 ni tak banyak buat keje, inilah yang akan direward dengan sebaiknya, Yang bekerja berdasarkan kerja semata2 dan tak reti nak kipas boss apa sumer, ni lah yang di cakap takde profesionalism, tak reti buat keje, tak reti nak mingle around, tak reti nak adapt dengan company culture. Bila time increment dok perah otak pikir macam mana nak cakap kat orang2 jenis nombor 2 ni  kenapa increment dan bonus rendah to passify them. I say what??  



Nak bersosial sangat dalam party macam ni bukan style aku kot. Sebab tu..aku lebih concentrate makan, gelak2 tengok aksi sarkas dan gila2 masing2 dan tengok gelagat orang. Bila orang tegur..aku balas balik. Jadi diri sendiri. Enough.

Dan sebab tu jugak this year aku datang dengan husband aku. Maleh nak satu bilik dengan roommate balik bilik mabuk. Serious annoying giler. 



P/S: Pendapat hanya luahan penulis semata2. Sumber gambar google.















No comments:

Post a Comment