Nuffnang Ads

Friday 22 November 2013

Till the next 9 days..Last prep before Journey to Lalala Land

Hai..hai..hai.. tgh buat apa tu? tito? masih lagi tgh menyuap nasi? kek? ais krim? ayam goreng McD ke mulut? Heh. No matter what you do I wish you well & happy..



Anyway..entry aku yg ni aku buat on the spot. No research, goggling through pak cik Google (except photo) atau apa yg seangkatan dgnnya. It's just my personal view. Ok, kalau korang nmpk sticker utk wedding aku kat atas blog aku yg buruk tp still ada org view ni, aku cuma tinggal less than 9 days sblm aku bakal menjadi isteri org! Surprising I am enjoying myself till now..hahahaha..sbg org bujang and of couse..as a virgin..*ehem*.

Bak kata tunang aku..

"Nikmatilah hari2 terakhir awk sbg anak dara ok..because after this, you're mine! sweet heart!".

See? Dia punya ayat tu kan..ada rasa ala2 psiko tak? seram sejuk aku jap bila dgr tunang aku ckp mcm tu.
-_-  *rolls eye*. Then aku balas balik.

"Nanti lepas kahwin ayang buli saya tak?" * sambil buat muke comey*.

Tunang aku dgn senyum penuh makna..

"Eh..Taaaaaaak!!!!!" sambil gelak2 nakal.


Ok..dia mmg suka game aku. Menyakat aku mmg no 1. Fine. But I still LOVE him. :)


Biar apa pun, aku tau aku just nk relaks kan diri aku sebanyak mungkin. Nak kata last minute preparation tu..takde lah sgt..setakat nk beli telur rebus buat bunga telur, kemas bilik pengantin..susun doorgift..bla..bla..bla..tu jer. Tp, yg tu pun..bukan aku yg buat. Apa lagi, kerahan tenaga kerja. Hahaha.

So, bila aku dah start hantar kad kahwin kat kengkawan , call  apa sumer diorg tanya..

"Dah nak kawin dah ko ni ha..so dah pergi spa? mandi susu? berurut?"

Aku sambil buat kening double jerk dan dgn muka selamba pun balas;

"Hah? spa? mandi susu? Perlu ke?".

Kawan aku ni plak balas;

"Laa..wei, takkan ko tak wat sumer tuh? wajibla bakal pengantin dok naik seri sket dgn pegi sental badan ni sumer hah. Kengkawan kita sumer sblm kawin pegi spa noks!!"

Aku terdiam jap. Tapi aku jwb alek.

"Boleh pegi..Ko sponsor aku pegi" sambil buat muka selamba.

Kawan aku plak...apa lagi..diam terus. Mesti dia dh dpt detect yg aku kurang senang dgn soalan dia tu.


Well, actually aku tak terasa apa2 pun bila dia ckp macam tu. Normal la tu kita nk nmpk paling cantekk..paling meletop..paling the va va voom time majlis kita. Aku pun sama. Tapi, ikut diri sendiri la..majlis kita, kita yg nk kawin, so ikut kata hati sendiri dan biar akal yg waras mengadili. Tpi, kebanyakan org kita suka mengikut kebiasaan yg org lain buat so everytime org lain tanya,kita ada "standard" jawapan yg boleh dijawab. Heh.

Senang citer, aku bukan tak nak pegi spa, buat berurut apa sumer tu, tapi  aku cuma nk jadi diri aku yg sbnrnya. Kata dah terima seadanya, so terima je la diri yg biasa2 dan tak lawa ni seadanya. Lagipun aku tak de peruntukan untuk semua tu.Kalau aku byk duit mcm couple Zain Saidin dgn Rozita Cik Wan yg smpi beratus ribu kuar duit utk kahwin tu lain la..Heh. So, I just leave it that way. Mungkin skrg aku tak berkesempatan nk pegi spa..but maybe during first wedding anniversary aku boleh buat semua tu..and the best part is..aku boleh ajak suami aku join skali. Yes. I love him.

Tapi, kan, cuba ko pikir for the groom plak. Bila nk kawin sempoi jer. Jadi diri sendiri dan takde nk grooming sgt la. Biar kemas, badan tak berbau, dan nmpk presentable dah ok. Tgk, betapa senangnya lelaki. Aku pernah pegi satu kenduri kahwin adik sedara aku. Groom dia..sgt2 sempoi! Biarpun bertubuh berisi dan tanpa sebarang bedak kat muka dia yg sememangnya kulit org Melayu kita, dia nmpak rileks dan bersahaja. Cuma yg nmpk pengantin perempuan yg beria2 makeup tebal, mengalahkan makeup Rozita Cik Wan! Tapi itu tak buatkan Groom tu rendah diri..sbb dia tau mmg dia bukannya hensem mcm Adi Putra jauh sekali Aaron Aziz, cuma dia terima diri dia seadanya. Memang aku respek giler kat groom tu!

Aku tak kata yg the bride tu tak perlu buat apa2 pun. Pompuan tetap kena jaga air muka pompuan gak. Kena ada persediaan jugak. Tapi, at the same time tak yah nk berhabis duit sgt la. Aku still maintain dgn diri aku, jaga kesihatan, penjagaan muka yg basic dan disiplin dan Alhamdulilah berkesan. Makanan pun aku jaga. Aku tak diet sgt, aku still makan mcm biasa tapi malam aku just alas perut. Cukup sekadar 3 keping roti disapu peanut butter dan Cocoa Collagen. Kalau nk bersenam..hari2 aku bersenam..jalan kaki..naik tangga ke tmpt keje..kalau ada masa lapang aku akan jogging..tu jer rutin aku. yg lain..tarak!

Aku tak tau la,...ni hanya personal view, kalau terasa atau tersinggung tahap kontroversi, hard to say, I'm sorry! most bride to be pasang badan, which is on your solemnization and your wedding day. So, this time, your groom would be so amazed and happy to be married with you because you truly are "beautiful". What happens after the wedding? not so taking care of yourself already, due to busy with work and above all, your kids! Aku tak ckp mcm aku ni baik sgt dan boleh take care suami aku perfectly but what I'm saying is, marriage is more than just grooming and make up! Yg penting, jadilah diri sendiri dan terima kelemahan, keburukan diri sendiri seadanya. Dah kata nk hidup sama2 ..so, terima jelah!. Kentut busuk ke..suka sendawa ke..korek hidung ke..laki sapa? Bini sapa? Korang jugak. Kadang kala tak dinafikan yg lepas kahwin tekanan sgt byk..kerja yg tak pernah habis, nk kena layan suami.. anak2 pulak byk peel. Menangis, demam..kita yg kengkadang tak tidur malam sbb berjaga nk jaga anak2 kita. So, normallah  kalau once in a while memang kita akan nmpk serabai, tak terurus..normal lah..just take it easy, sbb itulah diri kita yg sbnrnya.

Sama mcm family..ada family yg byk drama..ada family yg sukar org luar nk phm.. Hanya Allah dan kita shj yg tahu family kita macam mana..

Entry ni nmpk mcm lari dari tajuk kan? Whatever.



P/S: Gambar cilok en Google mcm biasa. Hahaha.












No comments:

Post a Comment