Nuffnang Ads

Wednesday 14 May 2014

Tips menggunakan Kredit Kad!

Hi hi hi...korang ada kredit kad? Takpun pernah pakai kredit kad? Mostly kebanyakan orang sekarang ramai yg menggunakan kredit kad.

Kad plastik magik!!


Kad kredit ni tujuan sebenarnya adalah utk kemudahan orang ramai berbelanja tanpa menggunakan wang tunai. Yela sometimes rasa macam hassle giler kot nak bawa cash banyak giler dalam purse, dan kalau dah bawa duit banyak2 tu, of course la rasa tak selamat pun ada gak kan..mana tau purse atau wallet kena copet ke..apa ke..dah tak pasal2 rugi. Kan tak best tu...

Tapi...lagi tak best kalau salah guna kredit kad. Mentang2la kasi swap jer...swap kad tu plak bukannya sekali dua, berkali2 plak tu. Konon perasan kaya la dah pakai kad plastik berkuasa tu. Tak dinafikan kalau korang nk pakai kredit kad skrg gaji wajib lebih dari RM1500 ke atas ..tapi itu tak bermakna korang boleh swap sesuka hati sampai habis limit kredit kad tu korang guna..seronok ka dok byr interest bulan2 kat bank?
Dulu aku pernah ada kredit kad. Tapi...macam aku ckp perasan konon2 diri ni dah kaya dok swap kredit kad sesuka hati last2 terpaksa bayar almost RM3000++ kat bank gara2 hobi aku yg suka shopping...nasib baik gak aku leh settle lagi hutang kredit kad tu atas bantuan  cik tunang..eh silap..skrg dah jadi husband. Habis jer byr hutang tu..aku terus bagi kredit kad tu kat husband sku suh simpan. Tinggal aku tak buat ala2 citer" Confessions of a Shopaholic" jer gamaknya. Simpan kad kredit dlm Chiller fridge.. hahahha...Sbb aku ni mmg gatal sket tgn ni nk swap kad je kejenya. Heh.

Ada reason gak kenapa aku masih tak cancelkan kredit kad aku tuh...atas advice husband gak, kitaorg pakai bila perlu jer...mcm tips kat bwh ni ha...
1- Pakai kredit kad utk booking flight ticket atau booking hotel shj.  Nak buat mcm mana sbb mostly hotel kan selalunya kalau nk booking kena at least byr half dulu. Flight ticket pun sama. Selagi tak byr, tak confirm la seat ko dlm flight tu ha.

2- settle outstanding payment dulu baru swap kad lagi. Sekarang aku buat mcm ni jer. Kalau aku nk shopping online ke apa ke..aku make sure no outstanding payment dlm bil aku.

3- Jgn buat potongan auto debit ke..standing instructions ke kalau potongan melalui kredit kad..sbb biasanya interest byk dari cara macam ni.Dulu aku buat potongan insurans melalui kredit kad tapi lepas few months aku tukar ke potongan dari akaun simpanan.

4- Kalau nak shopping baju ke..tudung ke..better jgn swap kredit kad. Pakai cash lagi bagus. Sbb kalau kita swap untuk kehendak tak berbaloi nak byr sekali dgn interestnya. Same goes bila shopping online cthnya kat Zalora (fav online shopping aku), shopping mengikut kemampuan.

5-Elakkan isi minyak pakai kredit kad. Interest sgt byk kat sini. Setengah org mungkin ckp byk cash rebate..but to me...yeah..whatever...

6- kad kredit hanya utk emergency...just in case kalau2 kita betul2 terdesak takde cash maka terpaksa la pakai jugak..

7-kalau terasa nak tidur hotel 5 bintang sekali sekala, pakailah kredit kad...pastu settlekan bil kredit kad tu sblm guna lagi...barulah bila nk byr bil ni tak terasa sgt.

8-andai kalau korang bayar minimum amount every month dan at the same time menambah hutang baru...interest akan naik tinggi sgt2 dan smpi bila2 pun korang takkan mampu byr  hutang kredit kad tu dgn sepenuhnya.

9- Stick to only one credit card...jgn sesuka hati tambah kad hutang ni kalau tak mampu. Ingatlah bank2 akan sentiasa menghasut anda gunakan kredit kad. Ada juga yg menawarkan cash advance dan lepas tu boleh byr balik ansuran bulan2..Tapi pada aku...cara ni merugikan..

10- Most important...kawal nafsu berbelanja. Zaman sekarang ni zaman materialistik dan yg seangkatan dgnnya...aisey..dulu aku pun terjebak gini gak...huahuahua...sekarang dah insaf sket..heh. 

Interest got me caught!!



Pape pun...kad kredit adalah kad plastik yg bernama hutang. Kalau dah namanya hutang, pandai2 la guna. Kelebihan kredit kad adalah membolehkan kita memiliki barang yang kita nak secara segera tapi kalau salah guna takpun swap kad sampai ke laut alamatnya bersedialah untuk masuk ke kancah interest yang tak terkira jumlahnya..in fact , buat rugi duit kita..sbb dari bayar bil, kad plastik ni byk2 kat bank lebih baik buat savings. Keje penat2 wajib la ada savings...


Till then peeps!

P/S: Pendapat adalah luahan penulis semata2.Sumber gambar dari google.

No comments:

Post a Comment